




Lhasaan siis saavuttiin tourin viidentena paivana ja ryhman mukana oli oltava viela kaksi paivaa.
Kaytiin katsomassa kaikki mahdolliset nahtavyydet eli luostarit yms.
Kuva on Jokhang temppelin edustalta joka on Tiibetin pyhin luostari ja kaikki Tiibetilaiset tekevat sinne pyhiinvaellusmatkan.

Nama kuvat ovat Sera-monasteryn pihalta jonne kaikki munkit kokoontuivat iltapaivasta:


Tourin kahdeksantena aamuna olin sitten ryhma matkustamisesta vapaa :)
Lepailin Lhasassa muutamia paivia ja kaupunki on kolmessa vuodessa muuttunut kovasti, harmi..kiinalaistunut. Sitten paatin paeta kaupungin metelia ja lahdin pyhiinvaeltajien matkassa bussilla pohjoiseen Ganden-monasteryyn jonne jain yoksi. Guest House luostarin omistuksessa ja hyvin askeettinen. Luostari itsessaan aivan mahtavalla paikalla (kuten kuvasta voitte nahda). Luostari on noin 4.5km korkeudessa. Vaeltelin lahimaastossa ja nousin lahella olevan vuoren huipulle joka on buddhalaisille pyha paikka. Illan pimetessa miljoonat tahdet syttyivat taivaalle, kynttila loi tunnelmaa sisatiloihin ja luostarista kantautui munkkien meditoinnin aani. Paikassa oli hyvat energiat.
Ganden-monastery

Huippu jonne kapusin, taynna rukousnauhoja ja lippuja

Luostari ylempaa katsottuna, katsokaa mita maisemaa ymparilla..himalaja on vienyt sydammeni :)

Itselaukaisijalla otettu :) ..Tiibet on kaunis maa!!!!!!!

Lhasasta sitten lahdin junalla kohti Bekingia 22.5. ja rankka junamatka joka kesti 2 paivaa ja 2 yota. Ja koko matka istuen, joten siina oli pakaralihakset koetuksella. Tama on juna reitti joka kay korkeimmalla kuin mikaan muu rautatie (5050km).
Olin ainoa lansimaalainen junassa ja ymparilla satoja kiinalaisia jotka eivat puhu sanaakaan englantia joten ei tullut paljon juteltua matkan aikana :) Kauniit himalajan maisemat ymparilla joten eipa siina juttuseuraa edes kaivannut. Tiibet seka himalaja alkoi jaada taakse ja kumpaakin tulen kovasti kaipaamaan. Tulen palamaan takaisin viela!